انتشار اشعار شاعران انجمن ادبی فانوس شهرستان گلپایگان

لطفا ما را از نظرات سازنده ی خود در مورد این وب مطلع فرمایید.

انتشار اشعار شاعران انجمن ادبی فانوس شهرستان گلپایگان

لطفا ما را از نظرات سازنده ی خود در مورد این وب مطلع فرمایید.

شعری برای شهرم گلپایگان


شعری که به نظر مبارکتان می رسد را پنج سال پیش سرودم. امروز فکر کردم این سروده چه خوب باشد و به قاعده، و چه کم مایه و بی قاعده، باید آن را به صاحبان اصلی اش برگردانم. یعنی به شما مردم عزیز، که به من نان دادید و امکان اندک سوادی برایم فراهم آوردید و قلم و کاغذی به دستم سپردید تا بنویسم آن هم بیت از پی بیت، تا شعری شود. پس حال که شعری شده، باید آن را به شما و خاک عزیز شهرتان که من هم در آن ذرّه ذرّه رشد کرده تا به این غایت رسیده ام بازپس دهم. زیرا به حق، صاحبان اصلی این دلنوشته شمایان هستید. و اکنون با ادای ادب و احترام، ارادتمندتان قاسم اشراقی.

 

سلامی به گهواره ی هستی ام*

 

 

بر خاک مغز پرور گلپایگان سلام

بر قدر ناشناخته اش از نهان سلام


بر دشت های تب زده اش از صمیم دل

بر وسعت زمین و بسیط زمان سلام


بر سرزمین علم و هنر، تربت طَهور

صد بار تا نهایت هفت آسمان سلام


بر مردم نجیب و صبورش که از درون

سوزند و مؤمنند به حق، بی کران سلام


چون توتیا به دیده کشم خاک و گویمش

ای خاک مرد پرورِ دور از عیان سلام


بر باب شیخ و سَیّدِ سادات و هفده تن

ماوای امن و ملجاء درماندگان سلام


بر خاستگاه عالم دین، اسوه ی زمان

سَید جمالدین، شرف العارفان سلام


بر مرجعان رفته، از آن جمله موطنش

گوگد، که پر کشیده از این خاکدان سلام


مردی که داشت درد زمان و به زندگی

هرگز نداشت از غم دوران امان سلام


بر تربت ادیب** سخندان نکته سنج

پیر حدیث عشق و به معنا جوان سلام


بر فضلی و امیری و مدهوش و سرمدی

وآنگه به میرزاده پریشانمان سلام


هم مقبل و محیط و به خاشع که بوده اند

فخر زمان خویش و کنون بی نشان سلام


تا زنده هستم و نفسی هست، می کنم

بر ساکنانش از همه خرد و کلان سلام


هستم غریب گر چه در این وادیِ عزیز

بر غربتش مکرر و بی هر گمان سلام


هر چند برده اند ز خاطر تو را چه باک

ای مادر صبور من ای مهربان سلام


دارم به سر ز نام تو تاج و نشان فخر

بر این نشان به گویش و شعر و بیان سلام


 قاسم بخوان به گوش زمان از صفای دل

 بر خاک مغز پرور گلپایگان سلام

 

        * شعر«سلامی به گهواره ی هستی ام» - سروده ی استاد قاسم اشراقی/ تهران/ تیرماه 1389- توسط این جانب علی رضا طاهری نیا مسئول انجمن ادبی، در سایت خبری بیان گلپایگان نیز درج گردیده است.

 

** مقصود ادیب اشراق گلپایگانی است که در مسجد حجة الاسلام مدفون می باشد.